16 Mayıs 2011 Pazartesi

Salya yada kopuk bocegi (cercopis), bitkilere zarar veren bocekler


 Bunun gibi tukuruge benzeyen salyalari bitkilerin uzerinde mutlaka gormussunuzdur. Bende zaman zaman bahcede gorurdum ancak bunun bir bocek tarafindan yapildigini anlamam bayagi bir zaman aldi.


 Normalde bir, iki tane gorurdum. Bu sene birdenbire salyalar cogaldi. Bocegin diskisiymis ne zarar verebilirki deyip kendi haline biraktim. Ancak bu sene son derece kurak geciyor ve yagmur yagmiyor. Bu salyalar cogaldi ve bitkilerin buyumesini durdurup sekil bozukluklarina yol acti. Bunun uzerine arastirdim sanildigi kadar masum degiliz hicbirimiz:)

Tesadufen Normandiya'da koruma altina alinan batakligi gezerken bu bocegin fotografini cekmistik. O bir cercopis vulnerata kirmizi kopuk bocegi.

Latince adi Philaenus spumarius, Turkce'de salya yada kopuk bocegi, Fransizca Cercope yada Crachat de coucou, crachat de crapaud (kurbaga tukurugu), Ingilizce spittlebug yada froghopper diye biliniyor. Cercopidea ailesine ait bir suru renkli turu var. Bitkinin ozsuyunu emerek gerekli besinleri aliyor kalanini diskisiyla etrafina kopuk halinde birakiyor. Bu kopuk larvalari sicak ve nemli tutup dis etkenlerden koruyor. Tadi aci oldugundan diger boceklerin larvalari yemesini engelliyor. Bir disi 10 ila 50 arasi yumurta birakiyor. Yetiskin haline almalari 1 ila 3 ay arasi suruyor. Yumurtalar kisi yapragin icinde olmeden gecirebiliyor. O kopuklerin icinde larvalar var, ben her kopukte iki larva buldum. Normal sartlarda yagan yagmurlarla akip gidiyor ve bitkiler icin tehlike olusturmuyor. Tahminim yagmur yagmayinca larvalar bitkilerde kaldi ve bu cogalma sonucu bazi bitkiler olme noktasina geldi. 


Bitkinin ozsuyunu emdiginden bitkinin olmesine yol acabilecegini gbi actigi deliklerden giren virus ve bakterilerde bitkiyi hastaliklara acik hale getiriyor.  Allttaki fotoda yapragin sekil bozuklugu net olarak gorulebilir. Tazyikli su sikma imkaniniz var sa boyle kurtulmaniz mumkun. Biz yagmur suyunu depolayip sulamada kullandigimizdan diger ekolojik mucadele yontemini denedik. Eldivenimi takip birer birer kopukleri aldim ve cikan larvalari da yok ettim. Bu sevimli boceklerin sonunun boyle olmasini istemezdim ancak basedilebilme limitini gecmek uzereydiler. 20 tane kopuk temizledim her birinde iki larva 40 bocek en az 10'ar tane yumurtlasalar 400 bocekle is cigrindan cikacakti. Biolojik cesitliligin korunmasi icin bahcedeki bocek ve yabani bitkilere mudahaleyi sevmesemde bazen mecbur oluyorum ancak her zaman ekolojik yontemler kullanilmasi gerektigini siddetle savunuyorum.

kopugun icinden cikan larvalar

genc filizlerin aci sonu!



Yetiskin kopuk bocegi,  fotograf wikipedia
Kaynaklar;
1-Larousse du jardin Bio; Nature et progress
2-Wikipedia
3-Biodiversity Heritage Library

1 yorum:

Âşiyanda dedi ki...

Verdiğiniz bilgi için çok teşekkürler.Geçen yıl, aynı köpüklerle ben de mücadele etmiştim.