21 Mayıs 2012 Pazartesi

tasli toprakli arazide kare bostan yapimi

Komsunun ineklerin otladigi yan arazinin bir kismini bostan yapmak uzere bize vermesi ile kosusturma faaliyetleri basladi. Arazi vadi ile son buluyor, vadinin altinda bir kaynak bulduk. Kaynagin sagini solunu temizleyince bayagi bir ortaya cikti, Leo bebeklik kuvetini icine atip kendi gemisiyle kralligini ilan etti.

Son asama kartonun uzeri toprakla dolduruldu
Zemin kayalik, uzerinde cok az toprak var ve tasli capalamak imkansiz ve yabani otlar sarmis heryeri. Bu durumda okudugum kitaplardan kare bahce yapimi aklima geldi. Karelerin kenarlari, arkadasimizin at ciftliginde kullanilmayan ahsaplardan alip yaptik. Kucuk yerin avantaji bu, herkes birbirine elinden geldigince yardimci oluyor. Esim kareleri birbirine bir mentese yardimiyla vidaladi. Yaklasik 40 cm yuksekliginde 2x2,60 boyutlarinda bir bahcemiz oldu. Ortasina ulasmak zor oldugundan ikinci kareyi yarisi boyutlarinda dikdortgen olarak tasarladik, ulasim ve uzerinde islem yapmak daha kolay oldu. Fasulyeler icin yuvarlak alan yapip uzerine bambularla tipi yapacagiz onun fotografi sonra. Bambular yine komsunun bahcesinden. Son derece rustik bir bitki ve ortaligi isgal etme egiliminde surekli kesmek ve kontrol altinda tutmak lazim. Isabet, bitkilere destek icin bambu cubuklari kullanabiliriz. Leonardo onlarla sal yapma hayalinde :) Her bahce bambu lazim.


I. asama: Karton yabani otlari kapatmak icin iki hafta icinde ufalanmaya baslayacak. Ustune toprak atilinca yabani otlar isik alamadiklarindan kendiliginden yok oluyorlar boylece topragi capalamak zorunda kalmiyorsunuz.
 
pet siselerle bitkilerin koklerine  dogrudan su veriyorum bu yontemde yabani bitkilerin buyumesini engelliyor.
Bu gunlerde kotu giden havalara ragmen heyecanliyiz haril haril yeni bahcemizi bitirmeye calisiyoruz. Toprak bahcenin diger kosesinden tasinip getiriliyor. Koyunlar ve inekler otladigi icin gubre sorunumuz dogal olarak halledildi. Ah birazda gunes olsa. Ektigim misirlar evde yetistirdigim kabak fidelerini ektim ancak sarardilar. Bugun plastik tunel alip onlarla korumaya calisacagim. Bezelye, Meyvelitepe'nin fasulyelerini dualarla ektim. Patatesler ile yer elmalarini da diktim. Domates, patlican ve biberler henuz evdeler onlara basit bir sera yapacagiz bakalim yine bambu cubuklarla.

Ekleme: Gordugunuz toprak hizasi kaplarda bira var, yeni filizleri salyangoz ve sumukluboceklerden korumak icin. Birayi daha cok seviyorlar hergun bakip icine girenleri cikarmak lazim.

14 yorum:

Unknown dedi ki...

Ne güzel bir yorgunluk! Ama ne kadar da zor bir iş... Ellerinize sağlık. Umarım afiyetle yersiniz.

acemi blogger dedi ki...

selam, öncelikle kolay gelsin. Köyde büyüyen birisi olarak, kare tarla, köke su verme, toprağı havasız bırakma yöntemlerini sizinle birlikte öğrenmiş oldum. En kısa çabalarınızın meyvelerini almanız dileği ile tekrar kolay gelsin

UzaktaBirBahce (İstanbul'da bir yabancı) dedi ki...

kolay gelsin harika olmuş düşünüyorum da ne güzel yetişecek ekeceğin bitkiler :) bu arada plastik şişe fikri dahiyane ben de domatesleri toprağa ektim etrafında çukur yaptım ama bu şişe işini de deneyebilirim aklımın köşesine koydum bu fikri...sevgiler hepinize...

A Kadir Bekçi dedi ki...

Kolay gelsin, Beste
Umarım emeğin boşa gitmez.Güzel sebzelerin olur ve ailenizle beraber afiyetle yersiniz.Benimde bostanım var, ancak kendimi bu konuda pek başarılı bulmuyorum.
Doğa her yerde farklı bir şekilde karşımıza çıkıyor.Siz orada güneşe hasretlik çekerken biz burada sebzeleri aşırı güneşten korumaya çalışıyoruz. Selamlar.

Berceste dedi ki...

Kartonlarin gorevi sadece yabani otlarin gelismesini durdurmak degil. Ayni zamanda topragin nemli kalmasini da saglamak! Az su ile cok daha uzun sure toprak nemli kaliyor duzgun bir sekilde malc uygulanirsa. Kartonlarin altina yesil gubre de koymaniz iyi olurdu! Yani bicilen otlardan, cimenlerden vb...

Kartonlar 2 haftada yok olmuyorlar. 2 ile 6 ay arasinda degisiyor surec! Bizim serdigimiz gazete kagitlari bile 2 ay dayandilar!

beste dedi ki...

Hande'cim. Zor gercekten kollarimda guc bitiyor oyle birakiyorum hergun azar azar yapabiliyoruz yeni eklemeler var daha bitiremedik cok tesekkurler

Acemi Blogger-Cok tesekkurler. Ben koyde buyumedim ancak iki ay çerkes'in bir koyunde kalmistik hayatimin en mutlu gunlerindedir orada babamla kaynak bulmustuk. Bir kismini havuza cevirdi icine dereden avladigimiz baliklari koyup lazim olunca yerdik. Sidilerde kirlilikten dolayi tatli su baligi yemek riskli guzel cocukluktu benimki benzerini ogluma yasatmak amacindayim.

Hulya'cim. çok tesekkurler. burasi surekli yasgisli aslinda senin icin bu yontem cok isine yarar Adana sicaginda bitkiler suya hasretir eminim. Kolay gelsin

Kadir Bey-çok tesekkurler. Bostanin balatmak biraz zor salinda sonradan is dogaya kaliyor sebzeler comertce buyuyor. Taze patates fasulyenin tadini hcibirseye degismem. Keske anlasma yapabilsek siz bize biraz gunes biz size biraz yagmur. Temmuza kadar hic sulamaya ihtiyacimiz yok 2/3 gunde bir mutlaka yagiyor yagmur burada.Temmuzda yagmur suyu toplama depolariyla sulama yapiyoruz. sevgiler

beste dedi ki...

Berceste-Fotorafa dikkatli bakarsan sebze karesinin sol tarafindaki tasli toprak capalandi ve yabani bitkiler ters cevrildi ancak sag tarafta ayni seyi yapmayip direk karton dosedim belki fotograftan anlasilmayan ustunu toprakla kapadigimiz, cunku mevcut toprak sebze yetistirmeye uygun degil o kartonlarin uzerinde 40 cmlik ek toprak var.Ahsap kenarlar silme doldu. Malc dedigin topragin ustune yapilan uygulama benim ona ihtiyacim yok zaten cok islak bir bolgedeyiz. Sadece cileklerin altina ve duvar dibi cicek tarhlarina malc uyguluyorum cunku buharlasmanin fazla oldugu ve evin isisiyla topragin kurudugu yer orasi. Kartonlar 2 haftada ayrismaya basliyor tamamen yok olmasi 6 ayi bulabilir oh ne guzel altta kalan kalin koklu yabanilerin canina okunacak boylece:)

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Besteciğim,
Olağanüstü başarılı bir çiftçisin ve sayende neler öğrendim.
Keşke, bir gün bu bilgileri kendim için uygulayabilsem.
Devamını da izleyelim lütfen.
:))

sare dedi ki...

Bestecim, ne kadar güzel ve yorucu bir çalışma, ben de bayılırım toprakla uğraşmaya... Bu tür yazışmalar ileride benim için çok değerli bir kaynak olacak.
Bereketini gör, bize müthiş yemekler yapıp sergileyecğini şimdiden görür gibi oluyorum.
Kolay gelsin, sevgiler.

beste dedi ki...

Ekmekci kiz-Dunyayi kadin ciftciler kurtaracak diyorlar bende payima duseni yapiyorum:) Umarim en kisa zamanda ellerin topraga degebilir tohumlar benden :) sevgilerimle

Sare-Evet gercekten cok yorucu hergun azar azar calisip ilerletiyoruz isleri cikan engellere cozumler bulunuyor, dayanisma cok onemli , bilgi transferi, kmsularim, arkadaslarimda cok yardimci cok keyifli bir surec. çok tesekkurler sevgiyle

MAVİ TUTKU dedi ki...

pet şişe güzel fikir.

Pinar dedi ki...

Beste her bahcivanin elinin altinda olmasi gereken bir alet var. Buralilar dirgen diyor. Hafifce egilmis iri bir catal dusun. Topragi biz onunla gevsetiyoruz. Alt ust etmeden ve sikistirmadan cok guzel aciyor. Hem de kullanmasi bana cok daha kolay geliyor. Eminim oralarda bu aleti bulabilirsin. Belki de snein zaten vardir!:)

Berceste dedi ki...

Pinar, o dirgen hakikaten cok ise yariyor! Gurpinar'daki bahcede, Berkley metoduyla kompost malzemelerini onunla toparlayip, cevirmeyi onunla yaptilar. Acayip kullanisli birsey!

beste dedi ki...

mavi tutku-pet sise bulmakta zorlansam da pet iseleri ters cevirip bitkileri soguktan korumak icin yada sulamak icin kullaniyorum cok ise yariyor:)

Pinar-O dedigin aletten var nacak bu arazi 20 yildir inek ve koyunlarin otladigi bazi yerlerinde cok az toprak olan sist denen tasin uzerinde. O aleti enderde olsa cicek tarhlarinda kullaniyorum. Bu dedigim yerdeki rizomlari otlari elytrigia repens elle bile sokmek mumkun degildi. Alette girmiyor zaten. Kartonla kaplamak ise yaradi simdilik kendilerinden eser yok:) ustunde salata ve feslegenler var gayet iyi durumdalar. tavsiyen icin tesekkurler